Start Arrow Finanse i formalnościArrow Skarga na zarząd wspólnoty mieszkaniowej

Skarga na zarząd wspólnoty mieszkaniowej

Jestem członkiem wspólnoty mieszkaniowej. Mam pewne wątpliwości, co do działań, jakie podejmuje zarząd wspólnoty. Czy jest gdzieś określone, kiedy we wspólnocie może mnie reprezentować zarząd, a kiedy musi mieć moją zgodę co do podejmowanych decyzji?

Podstawowym zadaniem zarządu jest zarządzanie nieruchomością wspólną oraz kosztami eksploatacyjnymi związanymi z poszczególnymi lokalami, w takim zakresie, w jakim nie mogą tego robić właściciele lokali.

(Wspólnotę mieszkaniową stanowi ogół właścicieli nieruchomości w danym budynku.)

Tak zwane czynności zwykłego zarządu nie wymagają uzyskiwania każdorazowo zgody czy upoważnienia właścicieli lokali. Do tych czynności należy:

• zarządzanie nieruchomością wspólną,

• prowadzenie dla nieruchomości wspólnej ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej,

• zachowanie, aktualizacja lub opracowanie dokumentacji technicznej budynku,

• aktualizacja danych właścicieli,

Zgodnie z ustawą o własności lokali, zadania wykraczające poza czynności zwykłego zarządu, wymagają uchwały właścicieli lokali wyrażającej zgodę na dokonanie tej czynności oraz udzielającej zarządowi pełnomocnictwa do zawierania umów.

W zakresie takich czynności, zarząd działa jednocześnie jako nasz pełnomocnik, zgodnie właśnie z pełnomocnictwem zawartym w uchwale właścicieli lokali.

Uregulowanie te są istotne także w stosunkach zewnętrznych, gdzie konieczne jest pełnomocnictwo do zawarcia umowy danego rodzaju, sporządzonej w formie prawem przewidzianej. Wiąże się to bowiem z określonymi czynnościami techniczno-budowlanymi, dotyczącymi wspólnej nieruchomości.

Jeżeli nie wyraża Pan zgody na przekroczenie czynności zwykłego zarządu, ma pan prawo zaskarżyć uchwałę wspólnoty mieszkaniowej, zgodnie z którą zarząd otrzymał zgodę. Skargę należy złożyć w sądzie, uzasadniając ją niezgodnością z przepisami prawa, z umową właścicieli, naruszaniem zasady prawidłowego zarządzania lub naruszaniem swoich interesów.

Uchwałę można zaskarżyć w terminie do 6 tygodni od dnia podjęcia uchwały.

Czytelnikowi odpowiedział
Radca Prawny
Igor Bąkowski

Dodane przez: Redakcja DOM.pl

Redakcja DOM.pl
Dodaj komentarz

Data dodania:


Styczeń 11, 2012
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading ... Loading ...
Witaj gościu
z

Zobacz, co na ten temat czytali nasi DOMownicy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *

Formalności: dyskusje na forum budowlanym
  • Dotacja norweska, czyli tańsza pompa ciepła

    Dotacja norweska adresowana jest do inwestorów indywidualnych, głównie do osób fizycznych budujących domy jedno lub wielorodzinne. Więcej informacji na stornie firmy Vikersonn...

  • Dopłaty do domu dla młodego małżeństwa prowadzącego firmę

    witam, od niespełna 1 roku jesteśmy z żoną małżeństwem i również od niespełna roku prowadzimy firmę. Interesuje nas zakup działki pod budowę no i oczywiście postawienie własnego domu z jakąś przybudówką/lokalem do prowadzenia firmy. Na tę chwilę najbardziej interesuj...

Obejrzyj zdjęcia domowników

Polecane Produkty