Start Arrow WykańczanieArrowNowe podłogi i posadzkiArrow Jak sprawdzić zamówione płytki?

Jak sprawdzić zamówione płytki?

Zastanawiam się jak sprawdzę dostawę płytek, które właśnie zamówiłam. Jest ich sporo – przecież nie będę sprawdzać płytka po płytce! Trudna sprawa. Może macie jakiś pomysł?

Naszej czytelniczce odpowiada ekspert z firmy Dagma:

W zamówieniu należy sprecyzować wszystkie dane identyfikacyjne produktu (nazwa producenta, nazwa katalogowa, format) oraz gatunek. Gatunek I jest zdefiniowany przez normę, która zakłada, że na każde 100 płytek tylko 5 może być wadliwych. Pozostałe gatunki (II, III, handlowy I) są niższej jakości i mogą mieć więcej wad, co wiąże się z niższą cenę. Dostawy mogą być również zróżnicowane co do tonacji i kalibru.

(Najlepiej sprawdzić całą partię towaru w momencie dostawy.)

(Najlepiej sprawdzić całą partię towaru w momencie dostawy.)

Tonacja płytek to odcień koloru charakteryzujący daną partię płytek. Uzyskanie wszystkich płytek o jednakowym odcieniu w toku produkcji, jest praktycznie niemożliwe. Mogą występować małe różnice kolorystyczne widoczne tylko wtedy, gdy płytki są ułożone obok siebie. Aby temu zapobiec końcowej fazie procesu produkcji, przed pakowaniem, następuje selekcja. Polega ona na usunięciu płytek wadliwych i zgrupowaniu pozostałej reszty w partie o jednakowym odcieniu, czyli według tonacji. Często jest ona opisywana literą  np. tonacja A, tonacja B.

Kaliber płytki to inaczej wymiar produkcyjny. Podobnie jak w przypadku tonacji, płytki wychodzące z pieca mogą mieć różne wymiary. Dlatego też, w ramach tolerancji ustalonej przez normy, płytki są grupowane w partie o tym samym wymiarze, który jest podawany na opakowaniu obok wymiaru nominalnego np. 20 x 20 cm (W 198 mm x 198 mm), gdzie 198 mm jest wymiarem produkcyjnym (inny zapis to 20 x 20 cm, kaliber 01). Natomiast, jeżeli zakres prac pozwala na wykorzystanie różnych partii płytek, różniących się tonacją czy kalibrem, należy pamiętać o tym, że muszą być one zostać odseparowane i ułożone w osobnych pomieszczeniach.

Polecam sprawdzenie podstawowych parametrów tj. zgodności dostarczonych płytek z Pani zamówieniem,  a więc takich danych jak: nazwa i kolor płytki, wymiar, gatunek. Dobrze jest również zwrócić uwagę na odcień i kalibrację. Odcień powinien być jednakowy dla wszystkich płytek danego rodzaju i koloru, a kalibracja identyczna dla płytek jednego rodzaju we wszystkich kolorach, które będą układane razem (nie dotyczy to płytek rektyfikowanych, które z założenia mają identyczną kalibrację w obrębie całej kolekcji). Zgodność tonacji i kalibracji nie jest wymagana prawem, o ile nie dokonano odpowiedniego zastrzeżenia w umowie sprzedaży bądź zamówieniu, ale zwykle jest konieczna.

Najlepiej oczywiście sprawdzić całą partię towaru i to w momencie dostawy – rozładunku. Jeśli nie jest to możliwe, wtedy kontroli należy poddać wyrywkowo wybrane opakowania. Powinno się również otworzyć karton i dokonać wizualnej oceny płytek zwracając uwagę na kolor, jakość powierzchni, krawędzi i narożników oraz wielkość ewentualnych odchyłek wymiarowych. Szczególną uwagę należy zwrócić na opakowania – kartony uszkodzone np. rozerwane czy zagniecione na rogach, należy koniecznie rozpakować i sprawdzić, czy ich zawartość nie uległa uszkodzeniu.

W przypadku ujawnienia jakichkolwiek wad bądź uszkodzeń, należy niezwłocznie tj. w trakcie odbioru sporządzić stosowny dokument reklamacyjny. W przeciwnym razie, w przypadku ujawnienia na przykład uszkodzeń mechanicznych po odbiorze towaru, reklamacja najprawdopodobniej zostanie odrzucona.

Dodane przez: martah

martah
Dodaj komentarz
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Witaj gościu
z

Zobacz, co na ten temat czytali nasi DOMownicy

Obejrzyj galerię zdjęć Kuchnie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane Produkty

Witaj gościu
z

Zainteresują Cię te tematy: wykańczanie