Start Arrow Finanse i prawoArrow Sprzedaż obciążona hipoteką

Sprzedaż obciążona hipoteką

Coraz więcej domów i mieszkań kupujemy przynajmniej w części korzystając z kredytu. Przybywa również ofert sprzedaży nieruchomości z obciążoną hipoteką.

Wiele osób nadal sądzi, że sprzedaż mieszkania czy domu obciążonego kredytem nie jest możliwa. Zwłaszcza, jeśli na kupno takiej nieruchomości nabywca planowałby zaciągnąć kolejny kredyt. Nic bardziej błędnego, jeśli spełnionych zostanie kilka warunków.

sprzedaz_nieruchomosciPo pierwsze nowa hipoteka może być wpisana do księgi wieczystej dopiero po wykreśleniu starych zobowiązań. Dlatego właśnie w akcie notarialnym sprzedaży nieruchomości należy zawrzeć informację, że część ceny od kupującego trafi bezpośrednio do banku sprzedającego – na poczet spłaty kredytu. Dopiero różnica między ceną sprzedaży, a zadłużeniem w dniu transakcji zasili konto sprzedającego mieszkanie czy dom.

Zadłużonego mieszkania nie można sprzedać bez wiedzy i zgody banku, w którym sprzedający spłaca kredyt – choćby dlatego, że jeszcze przed podpisaniem aktu notarialnego niezbędna będzie opinia tegoż banku o spłacanym kredycie. Dla uniknięcia konieczności bezpośredniego kontaktowania się z bankiem sprzedającego, powinniśmy zobowiązać sprzedającego do przedstawienia nam dokumentów, dotyczących warunków spłaty kredytu, wystawionych przez ten bank.

W opinii tej muszą znaleźć się m.in.:

  • zgoda na wcześniejszą spłatę kredytu,
  • numer konta, na jakie mają trafić pieniądze od nabywcy,
  • wysokość kwoty, która ma zostać przelana,
  • świadczenie banku, w którym zaciągał kredyt sprzedający, że pod warunkiem wpłaty środków na spłatę kredytu bank wyrazi zgodę na wykreślenie hipoteki.

Informacje te muszą być wpisane także w akcie notarialnym. Istnieje też możliwość przejęcia długu sprzedającego przez nabywcę, który dalej będzie spłacał kredyt. Jednak w takim przypadku jesteśmy zależni od zgody banku.

Decydując się na kupno zadłużonej nieruchomości i chcąc skorzystać z kredytu na ten cel nie musimy wcale zaciągać kredytu w tym samym banku, w którym uzyskała go osoba sprzedająca nam mieszkanie. Możemy więc swobodnie wybrać taki bank, który najbardziej nam odpowiada i którego ofertę kredytową oceniamy jako najlepszą.

W sytuacji natomiast, gdy mieszkanie z kredytem będzie sprzedawane lub kupowane za gotówkę, notariusz musi zadbać o to, by w akcie notarialnym wskazane zostało konto kredytowe, na które kupujący ma wpłacić pieniądze, podczas gdy resztę otrzyma sprzedający.

Po otrzymaniu pieniędzy wystarczających na spłatę kredytu, bank osoby sprzedającej wystawia zaświadczenie, że kredyt został spłacony i można już wystąpić do sądu z wnioskiem o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej. Zaświadczenie to należy złożyć wraz z wnioskiem o wykreślenie hipoteki (oraz opłatą sądową za wykreślenie, która wynosi połowę opłaty za wpis hipoteki, tj. 100 złotych), do wydziału ksiąg wieczystych sądu rejonowego właściwego dla miejsca położenia nieruchomości. Kolejnym krokiem jest złożenie oświadczenia o ustanowieniu na zabezpieczenie spłaty kredytu zaciągniętego na zakup nieruchomości hipoteki (w tym przypadku opłata sądowa wynosi 200 zlotych).

Autor: AIG/Lincoln Residential

Dodane przez: martah

martah
Dodaj komentarz

Data dodania:


maj 5, 2009
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Witaj gościu
z

Zobacz, co na ten temat czytali nasi DOMownicy

Obejrzyj galerię zdjęć Pokój dziecka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane Produkty