Start Arrow OgródArrowMała architektura, taras i ogród zimowyArrow Wybieramy napęd do bramy

sponsor działu ogród

Wybieramy napęd do bramy

Znudziło Ci się brodzić w błocie otwierając bramę? Masz dość wychodzenia z domu za każdym razem po to, by otworzyć wrota gościom? Szczególnie w deszczowe pochmurne dni uciążliwość związana z otwieraniem bramy staje się frustrująca. Nie dość, że kapie na głowę to jeszcze kłódka postanowiła się zaciąć.

Na wszystko jednak jest rada. Automat przy bramie rozwiąże problemy, ułatwi jej otwieranie i umili życie każdemu domownikowi, bo wystarczy przycisnąć  guzik w pilocie aby wrota na naszą posesję stanęły otworem. Jeśli już w tym miejscu tekstu wybierasz się do sklepu, żeby kupić automat – zatrzymaj się. Trzeba wiedzieć kilka rzeczy zanim dokonamy zakupu napędu.

Przyjrzyj się swojej bramie

Czy na pewno  nadaje się do automatycznego otwierania? Bardzo ważne jest obsadzenie bramy  i odpowiednio głęboki fundament pod nią. Fundamenty powinny sięgać poniżej głębokości przemarzania gruntu, w przeciwnym razie w zimie może dojść do wysadzenia fundamentu. To z kolei naruszy geometrię bramy i uniemożliwi jej zamykanie i otwieranie. Ważne jest też odpowiednie wypoziomowanie bramy. Źle wypoziomowana zużywa łożyska prowadzące w przypadku bram przesuwnych, zaś  skrzydłowe mogą się przez to nie domykać.

(Nie każda brama nadaje się do automatycznego otwierania)

(Nie każda brama nadaje się do automatycznego otwierania)

Różne bramy – różne siłowniki

Jeśli  oceniliśmy, że brama się nadaje do montażu automatyki, należy dobrać do niej siłownik. Inny napęd wybierzemy do bramy przesuwnej a inny do dwuskrzydłowej.  Musimy też zwrócić uwagę na długość, częstotliwość pracy bramy (liczba otwarć i zamknięć) i jej ciężar. Do ciężaru bramy zawsze warto dodać kilka kilogramów, ponieważ za słaby napęd może nie mieć siły aby ją otworzyć  podczas dużych podmuchów wiatru – twierdzi Sławomir Baran z FAAC Polska. – Dodatkowo napęd pracując y z maksymalną mocą szybciej się zużywa.

Wybór siłownika

Dla każdego klienta przy doborze siłownika ważny jest wygląd napędu, mały pobór prądu, szybkość otwierania bramy i pilot, który będzie ją otwierał. Najbardziej popularne są napędy elektromechaniczne i hydrauliczne zarówno do bram przesuwnych jak i skrzydłowych – tłumaczy ekspert FAAC Polska – nowością są napędy wykonane w technologii hybrydowej, które łączą w sobie zalety technologii hydraulicznej z zaletami silników prądu stałego 24 V.

W takim napędzie z jednej strony układ hydrauliczny sprzężony z silnikiem prądu stałego 24 V umożliwia ciągłą pracę, co pozwala stosować ten siłownik w  bramach często eksploatowanych. Z drugiej strony, technologia hydrauliczna wymaga elementów wysokiej jakości, co czyni z takiego siłownika produkt trwały i niezawodny.

(Nowoczesny napęd FAAC S450H wykonany w technologii hybrydowej dodatkowo może osiągnąć maksymalną prędkość wysuwu ponad 2,5 centymetra na sekundę.)

(Nowoczesny napęd FAAC S450H wykonany w technologii hybrydowej dodatkowo może osiągnąć maksymalną prędkość wysuwu ponad 2,5 centymetra na sekundę.)

Konieczne zabezpieczenia

Jeśli już wybraliśmy siłownik pamiętajmy o zabezpieczeniach, które zapewniają bezpieczeństwo użytkownikom automatycznej bramy. Przede wszystkim chodzi o wyeliminowanie możliwości przycięcia czy przygniecenia przez poruszające się skrzydło bramy.  Najważniejszym elementem są fotokomórki  z wiązką promieniowania podczerwonego. Montuje się je na linii bramy – mówi Sławomir Baran z FAAC Polska.

Jeśli w linii światła fotokomórki stanie przeszkoda, wówczas do centrali bramy trafia sygnał o konieczności odwrócenia kierunku ruchu skrzydeł. Drugim ważnym elementem zabezpieczającym jest moduł  przeciwzgnieceniowy, który wybudowany jest w większość automatów.

Moduł kontroluje siłę, z jaką działa napęd a w chwili natrafienia na opór, cofa skrzydło bramy. Aby skrzydła nie wysunęły się zbyt daleko podczas otwierania, potrzebne są też ograniczniki. W napędach FAAC nazywa się je wyłącznikami krańcowymi a zamontowane są w każdym napędzie – twierdzi Sławomir Baran. Na  koniec lampa ostrzegawcza, która migającym światłem informuje pieszych jak i pojazdy o tym, że skrzydła bramy są w ruchu.

Eksploatacja napędu

Jeśli już mamy wymarzony napęd i wszystko działa jak należy, pamiętajmy że wszystko – nawet automat – potrzebuje troski. Nie odśnieżaj więc bramą podjazdu. Oczyszczaj szynę w bramie przesuwnej z piasku i liści. I raz do roku wołaj serwisanta, aby skontrolował automat. Wówczas napęd posłuży Ci wiele lat a Ty zapomnisz czym jest kłódka, klucze i otwieranie bramy w deszczu.

Dodane przez: martah

martah
Dodaj komentarz
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
3
Witaj gościu
z

Zobacz, co na ten temat czytali nasi DOMownicy

Obejrzyj galerię zdjęć Łazienka

Komentarze

Najnowsze komentarze

Gość Dom.pl Odpowiedz 2011-07-03 11:58:03

to prawda, że są awaryjne. rodzice skusili się na takie "cudo' bo tanie i po kilku tygodniach musieli wymieniać na nowy. spalił się transformator, potem był problem z pilotem który nie chciał działać mimo kilkukrotnego kodowania. proponowano im wymianę na nowy egzemplarz ale już nie chcieli. teraz mają trochę droższy ale ze sprawdzonej firmy.

Gość Dom.pl Odpowiedz 2011-06-28 08:00:02

mnie odradzono zakup chińskiego siłownika. do jego głównych wad należy problem z pilotem (zacina się i stale trzeba go kodować na nowo)i słabe radio. założyłem inny napęd i działa jak chciałem. cicho,sprawnie i nic się nie zacina.

Gość Dom.pl Odpowiedz 2011-06-26 10:19:39

czy ktoś może słyszał o chińskich siłownikach do bram? czy to prawda że są awaryjne i niskiej jakości? cenę maja dobrą ale co z tą jakością?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane Produkty

Witaj gościu
z

Zainteresują Cię te tematy: ogród

Obejrzyj zdjęcia domowników